1. 2010

prosinec

Vymýšlející si zákazník

Právě jsem dodělal jednu zakázku. Nebyla první ani poslední, za to byla v něčem výjimečná. Stála o 250% víc než byl původní odhad a doba dodání se prodloužila o asi 2000% ( :-) ). Čím to? Inu, zákazníkem. Rozhodně, ale nechci, aby tento článek vyzněl jako kritika onoho zákazníka a jemu podobných. Průtahy jsou jeho problém a já si aspoň vydělal více, i když mě to stálo spoustu nervů. Spíš chci, aby tento článek posloužil jako výstraha a ponaučení všem, kteří budou někdy po někom něco chtít. Nemusí jít nutně o vytvoření části webu jak tomu bylo v tomto případě.

Nevím, kde přesně začít, ale snad bude tenhle začátek dobrý. Jednoho dne jsem odpověděl na inzerát požadující urgentní zpracování formulářů pro web. Urgentní je v tomto případě 3 dny. Přišlo původní zadání ve formě dvou dokumentů, ve kterých byly popsány formulářová políčka a občas i nějaké detaily. Odhad při pohledu do zadání byl 10 hodin práce. Začal jsem tedy zpracovávat formuláře a začal objevovat první nedostatky „dokumentace“. Třídenní termín bych stihl, kdyby ovšem člověk, který si práci objednal pracoval o víkendu. Navíc byl zprostředkovatel mezi mnou a zákazníkem, pro kterého byl web určen a tak se komunikace ještě více zdržela. Nicméně po víkendu jsem dostal odpověď a o den později bylo hotovo. Aspoň jsem si myslel.

Po nahrání webu na hosting přišly první připomínky. V pořádku, byly to detaily. Až na to, že jsem byl nucen předělat nahrávání souborů ve formulářích kvůli nedostatkům hostingu. Horší byly další (a další, a další, a další…) úpravy, kdy si zákazník při pohledu na hotový web evidentně začal uvědomovat nedostatky svého návrhu pro své potřeby. A tak začaly rozsáhlejší úpravy a rozšíření, které v podstatě znamenaly kompletně předělat již hotové. No co, mi naskakovaly další hodiny práce a tím pádem větší výdělek. I když už se místo dodání do tří dnů pohybujeme někdy na měsíci.

Po měsíci prací a vyžádání si zálohy (která byla bezprostředně zaplacena) přicházely další a další úpravy. Od vážnějších a důležitých, přes úpravy překlepů a drobnosti, které však zákazník -perfekcionista prostě považoval za velmi důležité (i když mi občas použití nepřišlo příliš vhodné). Vtipné byly vytisknuté screenshoty všech stránek webu s pár poznámkami, které byly naskenovány a vloženy do e-mailu jako PDF dokument. Přes veškerou vtipnost je ale tento způsob rozhodně lepší, než vše popisovat slovy v e-mailu. Další věc, která mě pobavila, byly úpravy kalendáře pro výběr data. V jenom připomínkovém e-mailu bylo, že mám odstranit čas a nechat pouze datum. V pozdějších připomínkách pak byla vytištěná stránka s poznámkou ke kalendáři „chybí hodiny!“.

Po téměř dvou měsících, desítkách e-mailů a PDF dokumentů s úpravami je nejspíš vše hotovo. Z původních tří dnů se realizace protáhla na téměř dva měsíce. A to i když zákazník poslal na první pohled přesné zadání, co požaduje.

Co z toho vyplývá? Pořádně si promyslete, co od výsledného produktu požadujete. Projděte si jej v hlavě a ještě lépe – udělejte si náčrtky a odpovězte si, jestli má váš (i když zatím imaginární) návrh vše, co požadujete. Není nic horšího, než po odevzdání zpracovatelem zjistit, že chybí tohle, toto a tamto a v ruce máte v podstatě nepoužitelný produkt. Zpracovatel to v 99% nevidí a tudíž nedokáže poradit a navrhnout přidání další funkčnosti! Zrovna u webu jsou úpravy rozsahu, jaký jsem popisoval relativně snadno proveditelné, ale v jiném oboru by to mohl být opravdový problém a zpracování by se mohlo prodražit ne jen dvakrát, ale klidně i desetkrát.

Bohužel, spousta zákazníku si toto neuvědomuje a nedokáží si pořádně promyslet, co vlastně chtějí. Při odevzdávání již hotového produktu se pak často velmi diví, že výsledná cena je mnohem vyšší, než odhad a ještě vás pomluví, že to trvalo tak dlouho, když jste přece slíbili mít hotovo třikrát rychleji. Ta nejhorší verze je, že pak odmítnou zaplatit, protože odhad ceny byl přece takový, nedodrželi jste termín a ještě třeba nemusí být s výsledkem spokojen i když to ani v nejmenším není vaše chyba. Tohle naštěstí nebyl případ zákazníka, kterého popisuji. U něj proběhlo vše naprosto v pořádku a dva dny po dokončení mám peníze na účtu a proti požadavku na zálohu po měsíci práce absolutně neprotestoval a ještě se omluvil, že se práce takhle protahuje. Jen posloužil jako dobrá ilustrace.

Komentáře

Jiří Kupka

Jiří Kupka

15:36 01.12.2010

Jo, tomu naprosto rozumím. Jednou jsem dělal web pro celé sdružení. Nejen, že tam téměř nikdo neuměl pracovat s počítačem, nevěděli co přesně chtějí a jak, ale jelikož zrovna řešili i nějaké vnitřní spory ve vedení atd., tak si nás přehazovali jako horký brambor… no nebylo to nic pěkného. Tenhle projekt mě bude strašit ještě dlouhou dobu a jsem rád, že už to mám za sebou.


 

Hledej