2. 2012

srpen

Jak jsem si splnil sen 4: rozuzlení

Vážené dámy, vážení pánové! Do vašich přijímačů přichází dlouho očekávaný článek! Po téměř roce jsem se konečně odhodlal napsat poslední díl miniseriálu o mnou vyvíjené iPhone aplikaci. Schválně jsem si chtěl dát nějaký časový odstup, abych psal s čistou hlavou, ale takový odstup jsem nějak nečekal :) Poslední článek skončil vydáním aplikace a slíbil jsem, že se podělím o nějaká čísla. A protože sliby plním, tady jsou.

Když jsem někdy večer u piva dostal e-mail, že byla moje aplikace schválena, jásal jsem radostí. Obepsal jsem recenzenty, že můžou vydat recenze a celý večer jsem držel iPhone v ruce a díval se, jestli se náhodou neobjevím v TOP žebříčku, i když to bylo dost nepravděpodobné.

Další den ráno, kdy jsem už nemohl dospat, jsem začal sledovat čísla prodejů aplikace, která se však aktualizují jen jednou denně (ta oficiální) někdy kolem druhé odpoledne našeho času, a tak nebylo co sledovat. Po aktualizaci pak přišlo první zklamání. Čtyři stáhnutí a většina navíc z promo kódů. Co už, recenze teprve vyjdou, zítra se to třeba pohne.

Pak přišlo to, v co jsem doufal. Během odpoledne a večera se Molemageddon dostal na 18. místo v TOP25 pokud si dobře pamatuji. Začal jsem pomalu věřit tomu, že se mi zaplatí vývoj a možná i něco vydělám. Další den však přišlo vystřízlivění. Za tu dobu si už nepamatuju přesné číslo, ale bylo to myslím osmnáct stažení. 18!Prodaých kousků bylo snad devět. Devět abych se dostal na 18. místo v českém App Store.

No a tímhle bylo rozhodnuto. Že se hra objeví někde v zahraničí jsem nedoufal a když i po tom, co v Česku vyšlo několik hodně čtených recenzí s pozitivním hodnocením měla aplikace třináct stažení, včetně rozdaných promo kódů, nebyla šance, že by se mi zaplatila byť investice do hudby, natož do vývojářského účtu a o svém času ani nemluvím.

Aplikace se „prodávala“ ještě asi týden. Většina prodejů byla samozřejmě z Česka nebo Slovenska a nikdy jsem neprodal víc jak deset kusů za den. Ve finále jsem vydělal něco přes čtyři stovky, které jsem ale nikdy neviděl. To, že Apple posílá výplaty vývojářům až po dosažení nějaké částky bych pochopil, ale že ani po vypršení vývojářského účtu peníze nepošle, to je pěkná sviňárna.

Poučení pro mě a pro všechny ostatní je, že na českém App Store se aplikace neprodávají. Zajímaly by mě prodeje prvních pěti aplikací, ale ani ty podle mě nebudou valné, když na 18. místo stačí prodat ani ne deset aplikací. Potvrdil jsem si to, co jsem tušil. Běžný Čech nemá problém dát 15 tisíc za nový iPhone, ale koupit si aplikaci za dvě pětky je moc.

A teď některé reakce pro pobavení. Objevila se spousta reakcí typu „ježiš to vypadá jako blbost, to by se mělo dávat zadarmo!“, především v komentářích u recenzí, které hru hodnotily dobře. Pokud se takový komentář objevil na Facebooku, posílal jsem dotyčným (chtěl jsem napsat sockám, ale to bych vypadal jako Hulán) promo kód se zprávou typu „když zadarmo, tak zadarmo :)“. Nepřišla ani jedna odpověď.

Nejlepší komentář však přišel, až když jsem dal Molemageddon zadarmo asi měsíc před vypršením vývojářského účtu. Na Twitteru mi jakýsi klučina odpověděl „Super, konečně si můžu Molemageddon zahrát!“ a já padal ze židle.

Vůbec byla sranda s tím vydáním zadarmo. Během tří dnů si Molemageddon stáhlo přes dva tisíce lidí. Až mě mrzí, že jsem se nedokopal udělat free verzi s reklamou a nákupy přes aplikaci a že jsem nepoužil nějaký nástroj pro statistiky používání aplikace. Mohla to být zajímavá čísla.

Každopádně jsem se nenechal odradit a už delší dobu nosím v hlavě nápad na další hru. Problém je, že tahle už nebude na půl roku vývoje spolu s učením se enginu, ale tak na dva roky s tím, že nebude primárně pro iOS. Třeba se někdy dočkáte dalšího seriálu o vývoji další hry :-)

Komentáře

Václav

Václav

23:13 02.08.2012

Bohužel Češi , Slováci chtějí všechno zadarmo a nedokážou ocenit práci jak říkáš dvě pětky a je to moc. Měl jsi to spíš dělat na zahraniční trh.


Kenn

Kenn

17:51 03.08.2012

Vzhledem k tomu, že byla celá hra v angličtině bylo samozřejmě cílení mezinárodní, ale propagace v zahraničí se mi bohužel nedařila.


Kenn

Kenn

01:42 21.08.2012

Věřte, že ani zahraniční fóra jsem neopomněl :)


Carl114

Carl114

14:51 22.08.2012

Říká se, že se musíš rychle vyšvihnout nahoru, aby jsi byl vidět jinak nemáš šanci. Asi je to pravda. Dnes je všeho dost a pokud něco chceš, musíš to cpát, cpát a cpát (a ničeho se nebát). Můj názor :).


Tom

Tom

23:20 08.06.2013

Asi je fakt lepší se zaměřit na zahraniční trh. Cz trh je fakt šílenost:-)


Fero

Fero

20:43 19.11.2016

v dnešnej dobe treba ísť cestou freemium :)


 

Hledej