24. 2011

srpen

Jak jsem si splnil sen 3: hrátky s Applem

Jak jsem již snad řekl, k (oficiální) vývoji aplikací pro iOS je třeba vlastnit iOS Developer účet, který stojí bratru $99 na rok. Bez tohoto účtu není možné testovat aplikace na zařízení a jakkoli je (podotýkám oficiálně) šířit. Na JailBreaknutém zařízení to samozřejmě jde, ale je to pěkný opruz a bez nějakého složitého binárního upravování XCode není možné na zařízení debuggovat (pro laiky ladit), což je docela podstatná a nezbytná věc. Každopádně vývojářský účet neslouží jen k tomu, aby se daly aplikace testovat a prodávat, ale díky němu mám přístup k betaverzím (iOS a iTunes) a spoustě velmi kvalitně zpracované dokumentace.

Když už byla hra v dostatečně hotovém stavu a bylo třeba jí občas otestovat na zařízení, rozhodl jsem se, že si vývojářský účet zaregistruju. Jak to probíhalo jsem krapet pohádkově sepsal v jednom z předchozích článků. Krátce shrnu, že jsem poslal fax (!!!) a během prvního pracovního dne vše fungovalo. Docela překvapení po tom, co jsem slyšel reakce některých vývojářů kteří si stěžovalo, že jim registrace trvala i dva měsíce.

První den jsem se jal vytvářet všechny možné certifikáty přes vývojářský web. Ten je mimochodem místy docela zmatený (především část související se správou aplikací) a nekonzistentní (každá část vypadá a chová se jinak, evidentně nejsou vyvíjeny současně), což bych do Applu neřekl. Minimálně část s certifikáty však obsahuje velmi povedenou nápovědu a ke zbytku jsou k dispozici i několika set stránkové manuály (ale kdo to má číst, že).

Certifikáty potřebujete pro vývoj, distribuci mezi testery a finální aplikaci určenou pro AppStore – každý jiný. Pro každou potřebu se aplikace při kompilování podepisuje jiným certifikátem a vzniká v tom docela zmatek. Když je zařízení připojeno k počítači, je to ještě relativně bez problémů. Ty nastaly, až když jsem posílal aplikaci na test na pět pokusů než jsem správně vytvořil certifikát.

Při testování se výborně osvědčila služba TestFlightApp, která umožňuje zaregistrovat testery, posílat nové verze všem najednou a především instalaci přímo ze zařízení bez nutnosti synchronizovat s iTunes, což je největší klad. Další drobnosti jako přehled, kdo si aplikaci nainstaloval v reálném čase, možnost stahovat si chybové logy a podobně jsem příliš nevyužíval.

Po dokončení jsem aplikaci zkompiloval, podepsal správným certifikátem a začal zjišťovat, kam a jak ji nahrát. Vytvořil jsem novou aplikaci přes web pro vývojáře (otázka asi 15 minut se vším všudy) a začal hledat, kde konečně nahraju finální soubor. Po 10 minutách jsem zjistil, že ještě musím otevřít detail aplikace a kliknout na tlačíko „Ready to upload binary“ a aplikace změnila status na „Waiting for upload“. Každopádně políčko pro vložení souboru stále nikde. Po 10 minutách googlení jsem našel nějakou utilitku Application Loader, přes kterou to naštěstí šlo (údajně se aplikace uploadují přes nové XCode, které ale kvůli problémům se starým projektem nemám).

Po přibližně týdnu přišel e-mail, že aplikace postoupila ze stavu „Waiting for review“ na „In review“. Během několika hodin pak byla schválena a vydána na AppStore a já už mohl vesele sledovat statistiky prodejů. Mimochodem velmi pěkně zpracované a detailní. I když jsem doteď nepochopil, proč se aktualizují jen jednou za den.

No a v příštím, nejspíš posledním díle se podělím o to, jak jsem (ne)uspěl a celý miniserálek uzavřu :)

Komentáře

Viktor Hanáček

Viktor Hanáček

14:38 27.08.2011

No šup šup. Pořád čekám, jestli řekneš, jestli to teda aspoň něco vydělalo, nebo ne :)


slanecek

slanecek

00:04 25.03.2012

Inu, jak jsi uspěl?


Kenn

Kenn

18:57 12.11.2011

Omlouvám se, omlouvám se. Mám teď jiné priority, ale všechno bude. Slibuji!


 

Hledej